Header

zondag 28 april 2013

Veranderingen in Flying Blue longhaul Award structuur

Flying Blue heeft afgelopen week aangekondigd veranderingen door te voeren in de structuur van longhaul award tickets op vluchten van KLM en Air France. De grootste veranderingen hebben betrekking op het aantal benodigde miles en de carrier imposed surcharge. De wijzingen gaan in op 1 juni 2013.
Flying Blue verwoordt het als volgt als positieve wijziging:
  • Meer beschikbare award mogelijkheden
  • Verlaagde internationale toeslag van de luchtvaartmaatschappij voor award tickets in Economy & Premium Economy Class
  • Meer mogelijkheden voor een award upgrade
 Klinkt goed, toch? Maar tegelijk verhoogt Flying Blue de prijzen in miles voor Premium Eco, Business en First Class alsmede de Flex awards!!!
Ik zal de veranderingen per reisklasse toelichten.

Klik op "meer lezen" voor de rest van dit artikel.

1. Economy Class:
Voor in principe hetzelfde aantal award miles moet nu minder worden bijbetaald. FB geeft het volgende voorbeeld voor een vlucht AMS-JFK(-AMS):
                                       
Nu:Vanaf juni:
Amsterdam – New York: 
enkele vlucht: Vanaf 25.000 Miles + € 147* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
retour: 50.000 Miles + € 294* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
Amsterdam – New York:
enkele vlucht: Vanaf 25.000 Miles + € 50* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
retour: 50.000 Miles + € 100* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
Echter, de toeslag waarover FB spreekt is de carrier imposed brandstoftoeslag (YQ), eigenlijk een verhuld onderdeel van het ticket, een toeslag die direct naar de airline gaat. Bovenop de toeslagen die hier boven vermeld staan komen dus ook nog de airport en overheid (veiligheid, geluidsoverlast etc.) toeslagen! FB koppelt de brandstoftoeslag dus NIET volledig los zoals op Europese vluchten en zoals andere frequent flyer programma's wel doen.
Verder komen Air France en KLM met nieuwe award buckets voor Economy award tickets. Dit betekent in theorie dat er meer beschikbare awardstoelen zijn. Is de goedkoopste boekingsklasse (waarvan het aantal benodigde miles met de huidige prijs overeenkomt) op, dan kan men voor een hogere prijs in miles alsnog een ticket kopen. Eigenlijk net zoals gewone revenue tickets. Het is lastig om hier over te oordelen. Airlines geven bijna geen informatie over de fare buckets en aantal stoelen in een bepaalde klassen prijs. Het kan dus net zo goed dat de luchtvaartmaatschappijen in de praktijk weinig of zelfs geen stoelen in de goedkoopste klasse vrijgeven en hogere prijzen vragen voor de stoelen die wél beschikbaar zijn voor award redemptions. Dit is ook het geval gebleken bij Delta airlines waar het nagenoeg onmogelijk is low level award stoelen te vinden. Ze zeggen dat het aantal stoelen in de goedkoopste klassen hetzelfde blijft maar dit blijft afwachten.
Voor Economy awards geldt dus in een notendop:

  • Minder brandstoftoeslag
  • In theorie meer beschikbaarheid (voor hogere prijs)
  • In theorie blijven de prijzen in miles hetzelfde (behalve als er geen beschikbaarheid meer is)
2. Premium Economy (Air France):
Ook voor vluchten in Premium Economy wordt de brandstoftoeslag verlaagt. Echter wordt hier het aantal miles verhoogt! Zelfs >25%!
Een voorbeeld:
Nu:Vanaf juni:
Parijs – Singapore:
enkele vlucht: vanaf 62.500 Miles + € 188* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
retour: 125.000 Miles + € 376* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
Parijs – Singapore:
enkele vlucht: vanaf 80.000 Miles + € 110* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
retour: 160.000 Miles + € 220* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
160.000 miles is wat nu een retour in Business Class kost. Gezien de ronduit belabberde spaarmogelijkheden in Economy (hoe moeilijk het is om zoveel miles te verdienen met 25% earning rate op veel Economy tarieven) staat de verhoging in miles totaal niet in verhouding tot de verlaging in cash. Een enorme devaluatie dus. 
Verder heeft Air France aangekondigd dat het makkelijker is om te upgraden naar PE. Er zal dan vanaf een lagere boekingsklasse de mogelijkheid zijn te upgraden. Dit kan voor sommigen positief uitpakken aangezien geen full-fare Eco ticket nodig is voor een upgrade.

3. Business Class en La Première (bij Air France):
Veruit de grootste devaluatie is wel in business class. Hier zijn de miles prijzen met 25% verhoogd:
Nu:Vanaf juni:
Amsterdam – Kuala Lumpur, Business Class:
enkele vlucht: vanaf 80.000 Miles + € 248* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
retour: 160.000 Miles + € 496* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
Amsterdam – Kuala Lumpur, Business Class:
enkele vlucht: vanaf 100.000 Miles + € 180* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
retour: 200.000 Miles + € 360* toeslag van de luchtvaartmaatschappij
Zoals te zien is er bij dit voorbeeld een verhoging in maar liefst 40.000 miles om een relatief schamele 136€ te besparen! Ter vergelijking, van die verhoging kun je nu een retour Promo@ward in business class boeken naar bijvoorbeeld Dubai. De verhoging in miles t.o.v. de verlaging in cash is hier ronduit disproportioneel en belachelijk.
De brandstoftoeslag verschilt nu nog per route maar zal straks constant worden. Voor sommige bestemmingen daalt de toeslag, voor sommige stijgt deze. In de praktijk zal het in maar weinig gevallen voordeliger zijn. De nieuwe toeslagen, afhankelijk van regio, zijn hier (klik) te vinden.
Flying Blue was al een van de duurste programma's wat betreft miles besteden in vergelijking met bijvoorbeeld British Airways en Lufthansa, en ook nog eens ongelooflijk gierig (veelal 25% sparen in Eco) met het verdienen van miles, maar met deze veranderingen is het (negatieve) gat op de concurrentie nog eens vergroot. 
De 25% verhoging is ook nog op de goedkoopste Classic categorie award ticket. Er zijn ook nog de Flex awards die nog duurder zijn. Daarnaast is het het aanbod boekingsklassen net als in Economy ook verhoogt. Dit betekent weer dat er in theorie meer beschikbare awardstoelen zijn in meer fare buckets. Is de goedkoopste boekingsklasse op, dan kan men voor een hogere prijs in miles alsnog een ticket kopen. Ook hier valt te bezien of de huidige beschikbaarheid in de goedkoopste klassen constant blijft. Anders worden Business awards naast de 25% verhoging nóg duurder zonder enig voordeel in bijvoorbeeld flexibiliteit. Dit lijkt mij een marketingtruc om een nog verdere verhoging c.q. devaluatie te verhullen maar dit moet maar blijken. 

Een positievere wijzing is dat er in de toekomst vanuit meer boekingsklassen kan worden geupgraded. Waar dat nu alleen uit Full Flexible Economy (Y, B, M) tarieven kan, zal dit straks uit totaal 8 boekingsklassen kunnen. Economy Flexible en Economy tarieven worden toegevoegd. Ook hier zal het aantal miles gaan verschillen. Full fare tarieven zien een daling in de benodigde miles in vergelijking tot de huidige aantallen. De nieuwe (goedkopere) tarieven zien een stijging. De boekingsklassen die straks kunnen worden geupgraded zijn: Y/B/M/U/K/H/L/Q. Exacte aantallen zijn nog niet bekend. Ik vind dit een voordeel aangezien het nu niet meer nodig is een full fare ticket te kopen (vaak al tegen de goedkoopste Business prijzen aan) om daarbovenop nog miles neer te leggen voor een upgrade.

Samengevat:
  • Ongelooflijke verhoging van 25% tegenover (in veel gevallen) kleine daling in brandstoftoeslag.
  • Brandstoftoeslag wordt constant. 
  • Ook nog eens variabele miles aantallen voor nieuwe, verschillende boekingsklassen. Net als bij normale (betaalde) tickets zal ook de prijs van een Classic Award afhankelijk zijn van de beschikbare boekingsklasse. Het blijft dus vaak niet eens bij de +25%.
  • Meer mogelijkheden tot upgraden.
Voor La Première is het al helemaal buitensporig geworden. Al lang zijn tickets in First class alleen maar als Flex award te boeken (en ook alleen door Flying Blue Elites), waardoor ze al zeer duur waren maar met deze extra verhoging kan ik me niet voorstellen dat iemand nog een award in First zou boeken. Prijzen zijn met 30% gestegen tot zelfs 260k per enkele reis! 

Hieronder een overzicht van de nieuwe prijzen, per enkele reis, in de goedkoopst mogelijke boekingsklasse en de respectievelijke verhogingen. 
Veel dank aan Loyalty Lobby voor het samenstellen van deze tabel:
4. Overige wijzingen:
  • Ook Flex awards worden duurder. Deze kunnen wel kosteloos gewijzigd worden.
  • De Elite only awards (speciale beschikbaarheid voor Flying Blue Elites tegen een hogere prijs) verdwijnen op AF vluchten.
  • Bij de Promo@wards worden straks tickets tegen 25-50% korting aangeboden.
Het is belangrijk te weten dat Award tickets tot het einde van dit jaar nog tegen de oude (nu huidige) regels geboekt kunnen worden. Dit moet dan telefonisch via het Flying Blue Service Centre. 
De wijzigingen gaan online in op 1 juni 2013. Telefonisch heb je dan een keuze tussen de nieuwe en oude regelgeving. 

Impact:
Alhoewel reizigers die Economy class awards boeken goedkoper uit zijn, is dit een steek in de rug voor de meest loyale klanten. Zij vliegen zoveel dat ze genoeg miles verdienen om een Business award te boeken maar de prijzen hiervan worden verhoogd ten bate van de minder frequente Economy class vlieger. Ook verslechtert Flying Blue haar spaar/besteed ratio naar een nog ergere verhouding. De verhoging in miles staan niet in verhouding tot de verlaging in cash en FB was al niet concurrerend qua award ticket mogelijkheden. Ook keert FB nogmaals de rug toe naar haar Elite leden door de Elite Awards af te schaffen. De prijzen voor F awards zijn gewoon om te lachen maar deze veranderingen zijn een bittere pil voor de frequent fliers die hun zuurverdiende miles willen besteden in Business. Daarnaast kan ik ook niet zeggen dat de nieuwe Business class van AF/KLM een verhoging in miles waard zijn aangezien ze nog steeds achterlopen op sommige concurrenten. 
Al met al snap ik niet waar Flying Blue mee bezig is. Deze veranderingen zijn echt een dolk in de rug voor de loyale klanten, zijn niet logisch te verdedigen, verslechteren de concurrentiepositie en worden ook nog eens als positief naar voren gebracht. Er zijn heel veel Flying Blue leden furieus over deze maatregelen en het wordt al een tweede "Aprils Fools" c.q. enorme devaluatie van het programma genoemd.

Voor meer informatie zie:

2 opmerkingen:

  1. Ik begrijp niet dat je een blog aan KLM besteed. Ik ben al sinds vorig jaar overgestapt naar Britisch Airways. Veel meer voordelen zoals 100 miles op tickets, veel partners en gewoon betere service op vluchten. Tenslotte een groot voordeel is de householdaccount.
    KLM Flying Blue stelt niets meer voor, waarom 25% miles sparen oop dure economy tickets. Het duurt jaren voordat je een ticket zal sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem hierboven: Wellicht omdat het oneworld netwerk in Europa absoluut niet te vergelijken is met Skyteam of Star?

    't is namelijk best onzinnig om via LHR, MAD of HEL te vliegen voor een vlucht naar (ik roep maar wat) Praag.

    BeantwoordenVerwijderen