Header

zondag 22 juni 2014

Premium Cabin Pricing; het blijft me soms verbazen

Ik dacht dat ik wel een goed idee had hoe airlines hun stoelen prijzen maar af en toe ben ik ook verbaasd hoe groot sommige bedragen zijn die airlines vragen.

Ik zat vandaag te zoeken naar vluchten naar Singapore en keek ook even hoeveel het zou kosten in Business Class. De goedkoopste optie zit rond de 2,5k, de meeste airlines hebben fares vanaf 3000 euro. Emirates is een aantrekkelijke optie met een fare van 3100 euro met 2 maal flatbeds op de A380, chauffeur drive enzovoort. KLM vraagt 3,5k voor een rechtstreekse vlucht met de antieke angled-niet-eens-flat-World Business Class stoel. Voordeel van de non-stop vlucht laten we maar zeggen. MH, TK en GA zitten rond de 3200 euro met ook een overstap maar geen flat bed de gehele reis (of zelfs überhaupt).

Natuurlijk is KLM niet de enige die rechtstreeks op SIN vliegt. Er is natuurlijk ook Singapore Airlines. Ik moest aardig doorscrollen om bij de prijsquote van SQ te komen. De Singaporse maatschappij vraagt maarliefst 6800 euro voor de rechtstreekse vlucht! Twee keer zoveel als andere concurrenten! Natuurlijk heeft Singapore Airlines een uitstekend Business Class product met lie flats seats in 1-2-1 opstelling en is het een rechtstreekse vlucht. En natuurlijk zet EK dagelijks een A380 en triple-seven in en heeft zo veel aanbod wat de prijs omlaag drukt, maar dat bij elkaar kan wat mij betreft zo'n groot verschil niet rechtvaardigen. Ik kan me niet voorstellen dat passagiers 7k voor één retourtje neertellen, zeker als bijna alle concurrenten 50% lager zitten.

Voor de lol keek ik ook nog even naar First Class op de route. EK biedt First al aan vanaf net geen €5000. En verschil van €2000! Daar kom je ver mee in Singapore. En voor 100 euro bovenop de SQ Business fare kun je ook Air France First Class kiezen (via Parijs). Is Singapore Airlines' Business Class dan zó goed dat je twee keer zoveel betaalt als Business met een andere carrier of zelfs €2000 meer dan First Class met Emirates, inclusief chauffeurdrive aan beide kanten, private suites en First Class lounges?

Is SQ J zo goed dat je er €2000 meer voor zou betalen dan EK F?

Ik kan niet begrijpen dat passagiers met het andere aanbod toch voor SQ kiezen, en hoe Singapore deze prijzen aan kan bieden en ook kan verkopen. Zoals gezegd hebben ze het voordeel van een rechtstreekse vlucht maar je hebt al transfers in Dubai van 2 uur en ik weet niet wie 2000 euro voor 2 uur op wil geven.

Bovendien, als je toch 7k wil neertellen, dan kan je voor €900 meer ook in First bij Singapore vliegen. Dan wel eerst met KLM Europe Business Class naar FRA of LHR en dan door naar SIN in een A380 of B777. Dat prijs verschil tussen First en Business is dan ook niet meer zo heel groot! ;)

RECTIFICATIE: Zoals gemeld hieronder in de comments kan SQ J ook vanaf 3800 geboekt worden. Echter zie ik dit nergens terug in ITA. Lijkt op een glitch dus. Nogmaals een reminder dat je écht moet vergelijken bij vliegtickets!

3 opmerkingen:

  1. Heb zojuist de prijs gecheckt (juli & september) voor een retourtje Singapore met Singapore Airlines en de prijs was €3800. Dit is in mijn ogen een redelijke prijs voor rechtstreekse vlucht met lie-flat seats in een 1-2-1 configuratie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreemd, ik kijk met de maandkalender van ITA en zie de komende maanden alleen maar €6800 fares voor de rechtstreekse SQ vlucht in Business.
      Kan je eens jouw proefdata sturen?

      Verwijderen
  2. Als je op de site van SQ zelf zoekt zie je inderdaad al fares vanaf €3800. Het lijkt erop dat ITA niet automatisch de goedkoopste Business Class fare kiest. Met ITA krijg ik dus Z voor €6800 terwijl SQ zelf nog D aanbiedt. Iets om dus in het achterhoofd te houden. Dank voor de heads up!

    BeantwoordenVerwijderen