Header

maandag 7 april 2014

Twee nieuwe airlines treden toe tot Oneworld

Eind vorige maand verwelkomde Oneworld twee nieuwe leden; US Airways en TAM (JJ) uit Brazilië. Beide airlines waren eerst Star Alliance leden maar door fusies met respectievelijk American en LAN is de overstap naar Oneworld gemaakt (LAN en TAM blijven wel als aparte airlines bestaan). Star raak dus in één klap twee leden kwijt en houdt er 26 over. Oneworlds ledenbestand groeit naar 14.

(US staat er niet apart bij omdat het de facto bij AA hoort)

Oneworlds aandeel in zowel Noord- en Zuid-Amerika groeit hiermee enorm. In de VS blijft nu alleen United over als Star Alliance lid terwijl American en US steeds groter worden. Binnen Zuid-Amerika vervullen LAN en TAM veel routes en van oudsher biedt American de verbintenissen tussen de continenten.

US Airways
Deze maatschappij is een van de kleinere Amerikaanse legacy carriers, met een beperkt internationaal netwerk en hubs in secundaire steden. De service staat over het algemeen als zeer matig bekend. Met de fusie met American hoop ik dat het serviceniveau toeneemt. In mijn optiek biedt US nu nog de slechtste service van de grote Amerikaanse maatschappijen terwijl AA bezig is om de reiservaring voor passagiers te verbeteren.

TAM Airlines
Misschien nog niet zo bekend onder het internationaal publiek. TAM is een van de grootste Zuid-Amerikaanse airlines, gestationeerd in Brazilië. De 62 bestemmingen die TAM aandoet bevinden zich vooral in Zuid-Amerika. Intercontinentaal worden alleen de VS, Mexico, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk aangevlogen.
Op een aantal vluchten biedt TAM ook een First Class aan, welke uit slechts vier ruime stoelen bestaat.

Afb: Boardingarea.com

Schiphol
Op dit moment vliegt US Airways op Amsterdam Schiphol naar Philadelphia met een Boeing 757. Amsterdam krijgt er dus een Oneworld airline bij en verlies een Star Alliance lid. Voor Oneworld reizigers is dit fijn, aangezien het Star Alliance netwerk verbonden blijft door United maar er nu meer opties zijn mocht je met OW willen vliegen. Je moet dan wel via Philadelphia en daar kan je overstappen op een US of AA (binnenlandse) vlucht. Besef wel dat de transatlantische vlucht met een narrowbody wordt uitgevoerd en de service zoals gezegd niet opperbest is. 
In de business class is helaas ook geen sprake van een full flat stoel maar van een recliner. 
De zogenaamde Envoy Suite, wat een zeer goed hard product is, is alleen beschikbaar op A330's. Ik ben benieuwd of American misschien ook gaat vliegen op AMS of dat de gecombineerde airline het vliegtuigtype dan wel onboard product gaat veranderen.


Envoy Suite

Status

Om TAM reizigers binnen Star Alliance te houden biedt de alliantie een status match aan voor TAM Red en Black leden. Meer info hier (klik).
Voor US Airways Elite leden biedt United een status challenge aan. Voorwaarden en info hier (klik)

Sri Lankan
Verder werd bekend dat Sri Lankan op 1 mei toetreedt tot Oneworld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten