Header

dinsdag 31 december 2013

Kort nieuws

IHG Rewards Club, het hotelprogramma van onder meer Holiday Inn en Crowne Plaza hotels, biedt vanaf morgen gratis internet aan voor al haar leden, ook Blue, in elk van haar hotels. Europa is echter uitgezonderd, hier krijgen alleen Elite (Gold + Platinum) leden gratis internet.
Wat deze verbetering nog specialer maakt, is het feit dat je geen gast hoeft te zijn in het betreffende hotel. Elk IHG lid kan gewoon binnenlopen en om internettoegang vragen.
Volgens de programmavoorwaarden betreft wel 'standard internet access' dus snel zal de gratis verbinding niet zijn, dan verkopen ze liever sneller internet voor een toeslag. Sommige hotels geven Elite leden wél toegang tot het high speed netwerk maar zoals gezegd staat dit niet zo in de voorwaarden beschreven.



Dubai Airport (DXB) voert upgrades uit aan de 2 landingsbanen. Hierdoor is de capaciteit van de luchthaven verminderd en moeten vluchten voor langere tijd geschrapt worden. Emirates (EK) met als thuisbasis Dubai, heeft met het vooruitzicht hierop vluchten naar een aantal bestemmingen geschrapt of verminderd.
Ook Amsterdam ziet een gewijzigde dienstregeling. Van mei tot juli schrapt EK één van haar twee dagelijkse vluchten. EK 149/150 (B77L) vliegt dan tijdelijk niet meer, de A380 vlucht blijft gehandhaafd.
Voor meer geschrapte vluchten, zie Airlineroute.net (klik) .



zondag 29 december 2013

Zo krijg je gratis instant Starwood Preferred Guest Gold 'light' status!

Starwood Preferred Guest, het hotel loyalty programma van onder andere Sheraton, W Hotels, Westin en Le Meridien, heeft naast haar 3 openlijke Elite status levels (Preferred/Basis, Gold en Platinum) nog een 'geheim' niveau tussen Preferred en Gold in.
Dit level heet Preferred Plus en is vrijwel hetzelfde als de Gold Elite status minus de welkomstgift (o.a. gratis internet), extra Starpoints en Elite telefoonlijn.
Wat je wel krijgt boven het basis level Preferred is:

  • Een upgrade naar een 'Preferred Room'. Officieel is dit géén hogere kamercategorie en zeker ook geen suites. Vaak krijg je, natuurlijk op basis van beschikbaarheid, een ruimere kamer binnen de zelfde categorie, een corner room of een kamer op een hogere verdieping.
  • 16:00h Late Check-out (op basis van beschikbaarheid bij resorts en conferentiecentra).
Starwood Preferred Guest Plus status is te verkrijgen door een 'corporate' relatie met Starwood Hotels. Bijvoorbeeld een SPG credit card of een bedrijfscontract, maar dat is niet mogelijk voor Nederlanders.

Echter is de Plus status ook te krijgen voor leden van Autoclubs zoals de AAA, CAA maar ook de ANWB! Ben je lid van de ANWB (klik), dan kom je gelijk in aanmerking voor deze status zonder enige moeite, boekingen of verplichtingen!
Een ANWB lidmaatschap kost iets meer dan €17,- per jaar en dat haal je er zo uit als je het mij vraagt. Bij de ANWB winkels krijg je gratis routekaarten en korting op overige producten. Met het 'Show your card and save' programma krijg je ook gratis items of korting bij zusterclubs in het buitenland en verder ook korting bij attracties. Vooral Amerikaanse hotels hebben speciale tarieven voor 'AAA' members, soms bespaar je tot wel 20% en krijg je extra voordelen zoals gratis parkeren. 


Ben je lid van de ANWB en wil je je aanmelden met instant Preferred Plus status? Schrijf je dan in via deze link (klik) voor SPG en houd je ANWB lidmaatschapskaart bij de hand. 

Het mag dan wel geen top tier status zijn, iets is beter dan niets, zeker als het moeite noch geld kost. Late check-out kan handig uitkomen mocht je een avondvlucht hebben en een iets ruimere kamer voor nop is ook altijd welkom.

Daarnaast kan je met deze 'Elite status' altijd nog onderhandelen. Bij mijn verblijf in het Four Points by Sheraton in New York heb ik van tevoren gemaild of ze mij dus een preferred kamer konden toewijzen. Echter nam de manager gelijk het initiatief om mij voor het volle verblijf een suite aan te bieden! Hoewel het geen megakamer was, was de suite zeker beter dan het normale New Yorkse aanbod. 

Je hebt dus altijd net iets meer status dan een gewone member en als je het juist brengt aan het personeel kan je er nog wat extra voordeel uit slepen, aangezien dit niveau vrij onbekend is (claim maar dat het vrijwel gelijk is aan Gold). Ook vragen kost niks! ;) 


zaterdag 28 december 2013

KLM draagt Europese vluchten over aan Cityhopper

Tenminste, dat was het plan. Als gevolg van de onrust onder KLM personeel staat het voorstel voorlopig in de ijskast.

KLM kondigde namelijk aan om al haar Europese vluchten uit te laten voeren door KLM Cityhopper cabin crew. Het 'echte' KLM personeelsbestand zou dan uitsluitend op intercontinentale (ICA) vluchten gaan werken. KLM Cityhopper (KLC) personeel werkt namelijk onder een cao die voor de KLM gunstiger is; minder bijkomende voordelen, lager loon en minder dagen vrij. Daarmee hoopt de maatschappij tegen 2019 20 miljoen euro te besparen op loonkosten. De nieuwe strategie zou in 2014 beginnen en in 2019 zou al het KLM personeel uitsluitend op ICA vluchten werken.


Klik op "meer lezen" voor de rest van deze post

Uitspraak in rechtzaak Martinair vs Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers

De rechtbank van Amsterdam heeft uitspraak gedaan in de zaak die was aangespannen door piloten van Martinair, verenigd in de stichting Algemeen Vlieger Belang (AVB), tegen de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). 

Nadat de passagierstak van Martinair was opgeheven in 2011, was afgesproken dat Martinair personeel vanaf 1 januari 2014 zou instromen bij moederbedrijf KLM. Eind oktober zegde de VNV echter de cao op voor aangesloten Martinair piloten. Zij claimden dat de huidige KLM piloten teveel overlast zouden ondervinden van de instroom van Martinair piloten. Martinair vliegers zouden namelijk horizontaal instromen, dus op basis van ervaring en dienstjaren en niet onderaan de ladder beginnen. Hierdoor zouden KLM piloten minder kans hebben op promotie, omdat er in de hogere regionen beschikbare plekken dan al zijn ingevuld. 

Hoewel de VNV uit vliegers van KLM én Martinair bestaat, voeren KLM piloten de overgrote meerderheid. Dit monopolie zorgde er waarschijnlijk voor dat VNV de kant van KLM koos (Martinair personeel had eigenlijk geen schijn van kans) en vervolgens voelde de Martinair piloten zich verraden door de VNV. Daarop spanden zij een kort geding aan.

De rechter stelde de VNV echter in het gelijk en verbiedt KLM daarmee het aannemen van Martinair personeel. Er moet nu onderhandeld worden over een nieuwe cao voor de Martinair tak.

Het hele gebeuren laat niet veel collegialiteit zien van de KLM kant. Het wordt duidelijk dat zij alleen aan hun eigen carrière denken. Het feit dat de VNV voor KLM kiest is teleurstellend, maar niet geheel onverwachts gezien het aantal KLM leden. Ik had graag meer compassie gezien van KLM vliegers, integendeel spat er juist arrogantie van af... 


dinsdag 24 december 2013

Mijn pleidooi vóór Skyteam: Caring More About You vs Oneworld vs StarAlliance

Tim, van de Boardingarea blog Points to be made (klik), publiceerde vorige maand een guest post (klik) van Mike, van de blog ikvliegveel.nl (klik) (aanrader!). Beiden zijn bloggers woonachtig in Nederland (Tim is volgens mij Brits) en net als ik erg into vliegen en de miles&points wereld.
De auteur van PTBM vliegt voornamelijk Oneworld terwijl Mike Star Alliance prefereert. Waar ze het wel over eens zijn, is dat Skyteam NIET the way to go is. Ik respecteer de blogs en mening van beide heren natuurlijk erg, maar ben het niet helemaal met hun eens. Tijd dus om mijn mening te geven ;) .

Klik op "meer lezen" voor de rest van dit artikel

Introductie: Het beste product naar...

In deze nieuwe serie vergelijk ik verschillende airlines die vanaf Amsterdam (al dan niet met overstap) naar steeds weer een ander werelddeel vliegen.Welke airline biedt het beste product in Economy of Business Class? Welke maatschappij zet haar nieuwste hard product in naar AMS en bij welke airline spaar je punten of krijg je een goede behandeling als Elite member? Wat zijn de onbekende schatten in de luchtvaart?
Er zijn tegenwoordig legio opties en ik zal ze op een rij zetten zodat jij, naar gelang je eigen wensen, de beste keus kan maken voor je volgende reis!

Coming up, Het beste product naar...:

  • De V.S./Noord-Amerika
  • Zuid-Oost Azië
  • Midden-Oosten
  • Australië/Nieuw-Zeeland
  • ???
Singapore Airlines Business Class

zondag 22 december 2013

Gaat KLM toch volledig op in Air France?

Rumoer in KLM-land de afgelopen week. De Telegraaf (klik) meldde 'op basis van gezaghebbende bronnen' dat KLM in 2014 opgaat in Air France.

Binnen de Air France-KLM Group is het de Franse tak die financieel in zwaar weer verkeerd, terwijl KLM zwarte cijfers schrijft. Door KLM op te nemen zou Air France uit het slop gehaald kunnen worden, is de gedachte. In de nieuwe holding van 7500 personen zouden er 2300 van KLM afkomstig zijn. Een fors verlies van invloed dus, hetgeen de vakbonden zorgen baart. FNV bondgenoten vreest dat KLM een uitvoerende dochter wordt zonder enige invloed op de operatie.

Klik op "meer lezen" voor de rest van dit artikel

Tips voor het zoeken en boeken van (de goedkoopste) vliegtickets

Vliegtickets boeken is altijd twijfelen over de prijs. Nu kopen en verzekerd zijn van deze prijs? Of zal er nog een promotie aankomen? Boek ik wel via de goedkoopste site?

Er zijn veel boekingsites die de laagste prijs beloven. Denk aan vliegwinkel.nl en cheaptickets.nl.
Zelf ben ik geen fan van deze sites. Meestal vinden ze de laagste prijs die je ook direct bij de luchtvaartmaatschappij kan boeken, maar gooien ze er nog flink wat administratie- en boekingskosten bovenop waardoor je alsnog duurder uit bent.

Ik boek dan ook altijd liever direct bij de luchtvaartmaatschappij, maar dat neemt niet weg dat ik van te voren wel de laagste prijs wil weten. Hiervoor gebruik ik ita software (klik) .

Klik op "meer lezen" voor de rest van dit artikel

Cityjet verkocht

Cityjet, de dochtermaatschappij van Air France-KLM waaronder ook VLM onder valt, is verkocht. De verlieslijdende maatschappij stond sinds september 2012 te koop en is verkocht aan het Duitse Intro Aviation. Intro Aviation is geen luchtvaartmaatschappij maar een onderneming die airlines met problemen opkoopt en vervolgens transformeert tot een winstgevend bedrijf om vervolgens weer door te verkopen.

Cityjet verbindt vooral kleinere, regionale vliegvelden met haar hub Londen City Airport. De maatschappij heeft 38 vliegtuigen, Fokker 50 en Avro-85 Regional Jets, en voert wekelijks ruim 450 vluchten uit.
Vanuit Nederland vliegt Cityjet vanaf AMS en RTM (eerst ook nog EIN) naar Londen City.

Er is weinig bekend over de gevolgen voor het personeel van Cityjet, dat al eerder in staking ging uit vrees voor banenverlies. Ook is niks bekend over de gevolgen voor het verdienen van Flying Blue miles bij KLM of bij andere Skyteam airlines.
In het eerste kwartaal van 2014 moet de verkoop rond zijn.



zaterdag 21 december 2013

Qatar Airways naar Amsterdam Schiphol (?)

Het ziet er naar uit dat Qatar Airways (QR) in 2014 vluchten naar Schiphol gaat uitvoeren, zo blijkt uit verschillende berichten.
QR zou een General Manager zoeken voor Nederland en ook zouden slots zijn aangevraagd voor een dagelijkse vlucht met een Airbus A330-300. Qatar Airways zelf meldt niks op hun perspagina, noch op hun pagina met toekomstige bestemmingen (klik).

De vijfsterren maatschappij met als thuisbasis Doha is de laatste van de 3 grote maatschappijen uit het Midden-Oosten die op Schiphol gaat vliegen. Emirates (EK, dubbeldagelijks) en Etihad (EY, dagelijks en codeshare met KLM) gingen QR voor, hoewel Qatar al wel lange tijd cargo vliegt naar Schiphol.

Qatar Airways is sinds dit jaar ook lid van Oneworld, de alliantie van onder meer British Airways en Cathay Pacific. Deze uitbreiding geeft Oneworld een steeds verdere aanwezigheid op AMS. Volgend jaar zal ook American Airlines, dat nu fuseert met US Airways (US, vliegt vanaf AMS naar o.a. Philadelphia), op Schiphol gaan vliegen. Het totaal aantal Oneworld airlines dat dan op Schiphol vliegt is 8 (BA, CX, MH, AA, QR, AY, RJ, IB).

Voor reizigers die naar Zuid-Oost Azië of het Midden-Oosten reizen en al dan niet Oneworld status hebben zal dit ongetwijfeld een mooie toevoeging zijn. Qatar Airways is meermaals onderscheiden en is volgens Skytrax een vijfsterren maatschappij.

Tegelijkertijd zal KLM ongetwijfeld niet blij zijn met al weer een Gulf carrier die met een goed product waarschijnlijk ook een deel van KLM's klandizie zal opeisen.



zaterdag 14 december 2013

KLM Product Nieuws

- Sergio Herman consulting chef voor World Business Class
Sergio Herman, chefkok bij restaurants Oud Sluis in Sluis (Michelin bekroond), Pure C in Cadzand en The Jane in Antwerpen, vervangt Richard Ekkebus als consulting chef voor de business class. Van 1 december
2013 tot eind september 2014 kunnen passagiers die vanuit Amsterdam intercontinentaal in WBC vliegen zijn gerechten proeven. 
Het is de tweede keer dat Herman de gerechten voor KLM samenstelt.

Klik op "meer lezen" voor de rest van dit artikel

Route Updates voor AMS

Hier volgen een aantal route wijzigingen voor diverse maatschappijen die vanuit Schiphol vliegen. Ik heb de interessante veranderingen van airlineroute.net geordend:

  • Emirates (EK) heeft sinds begin december een tweede vlucht naar Dubai vanaf Schiphol. Naast de A380 gebruikt de maatschappij nu ook een Boeing 777-200LR. Emirates is de eerste maatschappij die met de A380 op Schiphol vliegt en het ziet er naar uit dat de route het uitermate goed doet. CEO Tim Clark zei in een interview laatst ook dat er demand vanuit Nederland voor de First Class is. Een klasse die KLM heeft afgeschaft en bijna geen enkele airline aanbiedt vanaf AMS. Voormalig KLM CEO Peter Hartman heeft Emirates altijd al bekritiseert. EK zou overheidssteun krijgen en niet eerlijk ondernemen. Mijns inziens is dit totaal ongegrond en is Hartman jaloers op EK's groeiende aanwezigheid en succes. Emirates heeft een goed onboard product en dit trekt klanten. KLM loopt hier door hun eigen toedoen in achter. De toevoeging van een tweede vlucht naar Dubai moet KLM wel pijn doen. Als Emirates dagelijks een A380 en triple-seven weet te vullen, moet dat veel klandizie voor KLM kosten aangezien veel passagiers in DXB overstappen naar bestemmingen in Azië en Afrika en Australië.
  • KLM vliegt in de zomer van 2014 5x per week in plaats van 4x naar Kaapstad (CPT)
  • KLM gaat vanaf april 2014 3 maal daags naar New York JFK. Op het moment is dit 2 maal daags. De derde vlucht vervangt een vlucht van partner Delta, die vanaf april nog maar 1 maal per dag naar JFK gaat vliegen. 
  • Delta verhoogt daarentegen de capaciteit naar Minneapolis (MSP), Bosten (BOS), Atlanta (ATL), Detroit (DTW) en Seattle (SEA). Naar deze steden zal de Amerikaanse Skyteam partner een extra dagelijkse vlucht gaan uitvoeren in het zomerseizoen. Wekelijks betekent dit een extra capaciteit van 17.000 stoelen.
  • Cathay Pacific (CX) vliegt sinds een aantal weken op 3 van haar 7 wekelijkse vluchten met een Boeing 777-300ER (77W). Deze vervang op bepaalde dagen de gebruikelijke Airbus A340-300. Dit is een significante upgrade. De 77W biedt namelijk CX's 3 nieuwste reisklassen: Business Class, Premium Economy en Economy. De specifieke business class stoel schijnt 's wereld beste van het moment te zijn. Het product op de A340 is de verouderde haringgraat stijl en er is geen Premium Economy. 
Ik ben benieuwd of CX's beslissing om een nieuw product naar AMS te vliegen te maken heeft met KLM's nieuwe Business class. Gedurende lange tijd hadden concurrerende maatschappijen geen reden om hun nieuwste reisklassen naar Schiphol te laten vliegen aangezien KLM's product toch inferieur was vergeleken met die van veel Aziatische maatschappijen. Ook Singapore Airlines heeft lange tijd met hun verouderde Spacebed op AMS gevlogen, terwijl andere markten een veel betere Business en Economy class kregen toegewezen. 

Cathay's nieuwe business class
CX Media Relations

Reminder: nog twee weken om Flying Blue awards tegen gunstigere tarieven te boeken!

Eind april kondigde Flying Blue nieuwe tarieven aan voor award tickets. In het algemeen valt te zeggen dat deze alleen maar negatief zijn, een verhoging van de benodigde miles dus. Afhankelijk van route/reisklasse ben je soms meer dan 25% extra kwijt.
Tot 31 december honoreert Flying Blue nog de oude tarieven. Heb je dus nog een stapel miles, kijk even of je ze kunt gebruiken. Na 31 december zullen de punten namelijk sterk devalueren.
Om tegen het oude tarief te boeken, dien je telefonisch contact op te nemen met Flying Blue.

Voor meer informatie over de veranderingen, zie mijn vorige posts:

Succes!

Lounge toegang voor World Business Class passagiers bij aankomst op Schiphol

Het is nu mogelijk voor passagiers die aankomen met een World Business Class vlucht om de KLM Crown Lounge te gebruiken. Met de nieuwe full flat WBC stoel heeft KLM gemerkt dat de ruime meerderheid van de passagiers liever langer blijft slapen en het ontbijt overslaat. Daarom stelt KLM haar lounge open voor WBC (niet EBC) passagiers bij aankomst om in de lounge te ontbijten indien gewenst. Toegang is mogelijk tot 11:00 en op vertoon van de inkomende boardingpass.
Elite+ leden (o.a. Flying Blue Gold en Platinum) kunnen al langere tijd de KLM Lounge gebruiken na aankomst van elke internationale Skyteam vlucht, ook in Economy. Dit kan de gehele dag op vertoon van inkomende Skyteam boardingpass en Elite+ kaart. Deze regel is echter beperkt tot Schiphol en niet geldig bij andere Skyteam lounges.

Voor WBC passagiers is dit ongetwijfeld een goede aanvulling. Het zegt genoeg over de nieuwe stoel dat ruim 80% prefereert te slapen.
Dit nieuwe voordeel staat nog niet online vermeld maar staat wel op de ontbijtmenu's van vluchten die in de ochtend arriveren. Tot op heden is het dus niet erg bekend. Het blijft afwachten of de lounge 's ochtends overvol raakt.
Een speciale Arrivals lounge (zoals BA, AF en LX ook hebben op hun hubs) zou niet verkeerd zijn, mocht de vraag groter zijn dan het aanbod.