Header

dinsdag 24 december 2013

Mijn pleidooi vóór Skyteam: Caring More About You vs Oneworld vs StarAlliance

Tim, van de Boardingarea blog Points to be made (klik), publiceerde vorige maand een guest post (klik) van Mike, van de blog ikvliegveel.nl (klik) (aanrader!). Beiden zijn bloggers woonachtig in Nederland (Tim is volgens mij Brits) en net als ik erg into vliegen en de miles&points wereld.
De auteur van PTBM vliegt voornamelijk Oneworld terwijl Mike Star Alliance prefereert. Waar ze het wel over eens zijn, is dat Skyteam NIET the way to go is. Ik respecteer de blogs en mening van beide heren natuurlijk erg, maar ben het niet helemaal met hun eens. Tijd dus om mijn mening te geven ;) .

Klik op "meer lezen" voor de rest van dit artikel



Ik wil deze post beginnen met te zeggen dat 1. Skyteam verreweg van een perfecte alliantie is, maar ik ben er van overtuigd dat geen enkele van de drie grote alliances dé beste is. Dit hangt echt af van je persoonlijke voorkeur en 2. dat ik zeker niet zo veel reiservaring heb als de twee hiervoor genoemde bloggers, dus houd daar rekening mee. Toch wil ik mijn kijk geven op Skyteam, en hoe het vergelijkt met Oneworld en Star.

Eerst wat achtergrond over de drie samenwerkingsverbanden:
  • Skyteam
Skyteam is opgericht in 2000 en heeft inmiddels 19 leden. ST heeft airlines op vijf continenten en bedient meer dan 1000 bestemmingen in ruim 180 landen met meer dan 15000 dagelijkse vluchten. Per jaar vervoert het ruim 569 miljoen passagiers. Vanaf Amsterdam vliegen 12 member airlines. 
Dit zijn de Skyteam leden:

AeroflotAeromexicoAirEuropaAirFrance
AlitaliaChina AirlinesChina EasternChina SouthernCzech Airlines
DeltaKenya airwaysKLMKoran Air
SaudiaTaromvietnam airlines Xiamen Air

  • Star Alliance
De oudste telg, opgericht in 1997. Star heeft 28 leden met hubs op elk continent. Meer dan 1300 vliegvelden in 195 landen ontvangen vluchten van Star Alliance carriers. Star is verreweg het grootste van de drie, ongeacht of het gaat om bestemmingen, aantal vliegtuigen (4700), aantal passagiers (727M p.a.) of leden. 
Schiphol ontvangt vluchten van 13 Star Alliance leden.


  • Oneworld
Als kleinste van de drie weten de 13 leden 860 bestemmingen aan te doen in meer dan 150 landen. Hoewel ze net iets meer dan de helft van het aantal vliegtuigen dat Star heeft hebben, voert Oneworld dagelijks meer dan 10000 vluchten uit wat resulteert in 354M PAX p.a. . Behalve Afrika, heeft elk ander continent een Oneworld airline met thuisbasis. 
Wil je Oneworld vliegen vanaf Schiphol, dan heb je de keus uit 5 leden (volgend jaar komen daar 2 bij).
Oneworld bestaat uit:

Nou verder met het doel van deze post, waarom is Skyteam voor mij de beste alliantie?

Allereerst biedt Skyteam (/KLM) vanaf Schiphol een grote keus aan bestemmingen non-stop aan. Ik besef dat veel anti-Skyteamvliegers dit standpunt van captive market hekelen maar heeft het zin om via Frankfurt, Zürich, London of Helsinki te vliegen als je naar Milaan moet? Dat kost een hoop extra tijd en ook geld. Ik vind KLM binnen Europa een prima airline, met vaak niet al te dure tarieven en een redelijk onboard product. Zodra je echter buiten Europa gaat vliegen, loont het is sommige gevallen qua comfort én prijs om met andere airlines dan KLM te vliegen, maar er zijn ook genoeg degelijke airlines binnen Skyteam (m.i. Delta, China Airlines, KLM en in de toekomst Garuda). 

Ten tweede biedt Skyteam Elite lidmaatschap veel meer voordelen dan het equivalent in Star Alliance. Vergelijk de volgende voordelen:

Als Skyteam Elite (instapniveau) krijg je wat mij betreft de belangrijkste, tastbare voordelen: priority check-in, boarding en extra baggagevrijdom. Heb je bij Star Alliance het eerste Elite niveau bereikt dan krijg je, nou, eigenlijk niks. Bij Star moet je Gold zijn wil je überhaupt business class inchecken. Vlieg je niet genoeg om Gold te worden bij Star Alliance, dan is het dus redelijk afzien als je bijvoorbeeld 20 vluchten per jaar doet en pas echte voordelen krijgt bij 25 vluchten. 
Oneworld biedt net als Skyteam ook voor haar laagste level (Ruby) priority services maar is de enige van de drie met een 3e Elite level, Emerald. Emerald leden krijgen first class check-in en lounge toegang waar dat geboden wordt. Gezien het feit dat zo weinig airlines binnen Skyteam F bieden, is dat insignificant.
Waar Oneworld vergeleken met Skyteam in achterloopt, is de extra baggage toeslag. Deze is alleen gegarandeerd voor Emerald leden, voor Ruby en Sapphire is het airline-afhankelijk. Bij Skyteam krijgen Elite leden bij alle airlines een standaard extra bagage toelage. 

Over priority behandeling gesproken, Skypriority is ge-wel-dig. Een uniforme voorrangsbehandeling alliantiewijd is echt een van de beste punten aan Skyteam. Waar ook ter wereld, als je de rode borden ziet weet je gelijk waar je aan toe bent terwijl je als OW of *A Elite lid geen duidelijk referentiepunt hebt of je nou wel of niet priority security of check-in hebt op airport X. Bij Singapore Airlines wil je nog wel eens weggestuurd worden van de Business balies omdat Star Gold weer een aparte balie in een aparte rij hebben (op SIN). Daarnaast ben ik vrijwel zeker dat Skypriority wereldwijd het meest beschikbaar is. 
Voor meer informatie over Skypriority: Skypriority (klik).


Verder heeft Skyteam een goed netwerk. In Europa zijn alle belangrijke routes gedekt, in Amerika is Delta een partner met veel bestemmingen en vluchten en Kenya Airways vervult vluchten binnen Afrika net als Aerolineas in Zuid-Amerika. Van en naar Azië is veel keus in airlines en grote steden. Binnen Zuid-Oost Azië is op de kortere routes (bijv. SIN-KUL/BKK/CGK) nu nog een gat maar dat zal Garuda opvullen, net als de link tussen Europa en Australië. 
Oneworld heeft geen enkele airline in Afrika [of Zuid-Amerika]. 

Skyteam

Ik realiseer me ook dat Skyteam veel kritiek krijgt, soms is dat wat mij betreft terecht, soms niet.
Hieronder staan de etiketten die Skyteam vaak krijgt opgeplakt:
  • Weinig airlines met first class, geen airlines met een geweldige reputatie
Dit kan ik lastig ontkennen. Binnen Skyteam hebben Air France, China Airlines, Saudia en Korean Air een first class. Niet echt de cabines die bij veel mensen op hun verlanglijstje staan. En denk je aan geweldige airlines dan betreft het vaak Singapore, Cathay of Malaysia. En die zitten niet in Skyteam. 
Ik denk wel dat met de intrede van Garuda (en haar first class) Skyteam op dit gebied een duwtje in de rug krijgt.
  • Miles verdienen en besteden is bijna ondoenlijk 
Oneworld en Star zijn onder de die hard mileage junkies favoriet. Niet alleen omdat je miles kunt besteden aan Singapore Suites, of Cathay First maar ook omdat het (afhankelijk van je programma) een goede waarde heeft en het geen week kost om een vlucht te boeken. Awards boeken binnen Skyteam, zeker met een andere airline dan die van je FFP, schijnt een hele klus te zijn. Award inventory is ook niet cumulatief te zien op een site dus vaak moet je bellen. 
Oh ja, een first class award boeken binnen Skyteam kan alleen als je eigen airline ook een first class cabine aanbiedt. Als Delta member kan je dus geen F award bij Air France boeken.
Bij Star Alliance gaan er ook wel dingen veranderen in negatieve zin wat betreft het besteden van miles. Zo kan je bij Swiss alleen nog maar een F award boeken als je Miles&More Elite bent, is het boeken van SQ award moeilijker met United Airlines miles en wil Lufthansa haar First Class ook niet alleen in stand houden voor passagiers met een award ticket.
  • Skyteam is de alliantie met airlines die niemand anders wil
Beetje overdreven. Ja, Skyteam heeft Xiamen Air, Tarom en Saudia. Niet echt SQ-esque reclame. Maar Air China, Blue1, Iberia of S7 zijn ook geen paradepaardjes! ;)
  • Seamless tranfers? Yeah right!

Toch wel een zware tekortkoming in de IT. Adverteer je naadloze connecties waarbij je al je boardingpasses op het punt van vertrek krijgt, lever dat ook. Hetzelfde geldt voor interlinen van bagage. 'Seamless connections? Then you'd have to have seams at all!', zo wordt gespot. En inderdaad, overstappen binnen een alliantie moeten beter, Skyteam!

Dit waren dus een paar voor- en nadelen aan Skyteam. Ik claim zeker niet dat je Star of Oneworld hiervoor moet gaan verlaten omdat het gras bij Skyteam groener is! Alles hangt af van je persoonlijke voorkeur, wensen en ervaringen. 

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!




4 opmerkingen:

  1. Ik denk dat met de komst van garuda SkyTeam er zeker een mooie carrier bij gaat krijgen.
    Voor de passagier ex Amsterdam is SkyTeam nu eenmaal de betere keuze vanwege t feit dat je op schiphol de beste faciliteiten krijgt. Maar het ligt nu eenmaal aan de voorkeuren die je als individu hebt.
    Maar ik blijf er wel bij 1 Star Alliance, 2 Oneworld, 3 SkyTeam , 4 Etihad Alliance

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oneworld does actually have an airline in South America...LAN! I'm drafting a reply-post about this one. Watch this space!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Tim Indeed, I noticed it this morning and was going to change it. You beat me though.

      Verwijderen
  3. Seamless connections will be improved by introducing SkyTransfer in 2014!

    BeantwoordenVerwijderen