Header

dinsdag 13 augustus 2013

Airline profile: Garuda Indonesia, toekomstig Skyteam member

Garuda Indonesia, de nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesiƫ, is een maatschappij die mij ter harte lig. Vaak de underdog van de Zuid-Oost Aziatische maatschappijen, mede dankzij de (onterechte) twijfels over haar vliegveiligheid.
Ik ben echter van mening dat Garuda rap op pad is een van de beste maatschappijen ter wereld te worden. Aangezien Garuda (GA) komend jaar ook lid wordt van de Skyteam alliance, ga ik een aantal artikelen aan deze maatschappij wijden met de volgende thema's:

  1. Quantum Leap
  2. Fleet revitalization
  3. Route netwerk, codeshares, hubs
  4. Product
  5. Skyteam integratie
Ik verwacht dat GA een grote aanwinst is voor Skyteam, en mogelijkwijs al snel tot beste maatschappij van de alliantie wordt aangezien (ook als een van de weinigen met een first class). Ook zie ik nog wel gebeuren dat, zoals GA zelf ook wil, de luchtvaartmaatschappij de 5 sterren ranking van Skytrax behaalt. 

Garuda onderhield al lang banden met Nederland, veelal door de uitgebreide relatie met de voormalige kolonie. In 2007 werd Garuda op de zwarte lijst met verbannen maatschappijen in EU-luchtruim geplaatst, door zorgen over de vliegveiligheid. In 2009 werd GA weer van deze lijst afgehaald. 

In hetzelfde jaar kondigde GA een agressief, vijfjarig business plan aan om Garuda naar een hoger niveau te tillen, met een betere reputatie. Onderdeel hiervan zijn onder andere nieuwe vliegtuigen, nieuwe cabin classes, een groter route netwerk en het voornemen een 5 sterren maatschappij te worden (geen idee hoe ze dit financieren).

Nog geen jaar nadat GA van de black list werd afgehaald, hervatte Garuda alweer lijnvluchten naar Amsterdam, met tussenstop in Dubai. Waar de service in het begin nog dagelijks was, is dit gereduceerd naar een 6-wekelijkse vlucht, nu via Abu Dhabi. 

In 2011 ben ik voor het eerst met Garuda gevlogen van Amsterdam, via Dubai, naar Jakarta en Bali. Het voornemen om een 5 sterren Skytrax ranking te krijgen is overal duidelijk. GA biedt overal kleine en grote voordelen aan die geen enkele anderen maatschappij (in Economy) biedt. Dit zijn onder andere warme maaltijden op vluchten langer dan 1 uur, pre departure beverage in Economy, en immigratie afhandeling aan boord op geselecteerde lange afstandsvluchten. Daarnaast is de service van het (cabine)personeel uitstekend.

Gezien de huidige, bewonderenswaardige bedrijfsvoering van GA, heb ik besloten aandacht te schenken aan deze maatschappij. Ik denk dat Garuda een voorbeeld is voor de gehele luchtvaartbusiness. Zij heeft goed door dat je met een goede service een betere maatschappij wordt. 

Ik zal de verschillende thema's in aparte posts plaatsen, stay tuned!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten