Header

woensdag 27 februari 2013

Verandering in compensatieregeling bij gemiste aansluiting

Het Europees Hof van Justitie heeft afgelopen dinsdag duidelijk gemaakt dat vliegtuigpassagiers recht hebben op compensatie als zij later arriveren op hun eindbestemming wanneer zij hun aansluitende vlucht missen doordat hun eerste vlucht vertraagd was. Voorheen hadden passagiers geen recht op compensatie bij een gemiste aansluiting die er voor zorgde dat de passagier (veel) later op de bestemming aankwam, tenzij de een van de vluchten meer dan drie uur vertraagt was.
Met de nieuwe regeling zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om een schadevergoeding te betalen als passagier met een vertraging van 3 uur of meer op hun eindbestemming arriveren, ongeacht of dat het gevolg is door een vertraging van minder dan 3 uur bij een enkele vlucht. De aansluitende vlucht moet wel rechtstreeks zijn, dus op één ticket geboekt.

Voorbeeld:
De route is GVA (Genève)-AMS-JFK (New York). De vlucht van GVA naar AMS is 2 uur vertraagd, waardoor je de aansluiting naar JFK mist. Je wordt omgeboekt naar de eerstvolgende vlucht en komt 8 uur later in New York aan dan gepland.

Oude situatie:
Geen enkele vlucht is 3 uur of langer vertraagt. Er is geen recht op compensatie

Nieuwe situatie:
Geen enkele vlucht is 3 uur of langer vertraagt, maar de passagier komt door toedoen van de maatschappij meer dan 3 uur te laat aan op de eindbestemming. Er moet een schadevergoeding worden betaald, oplopend tot €600 afhankelijk van vluchtafstand.

Ongetwijfeld zullen airlines hier niet blij mee zijn. KLM is voornamelijk een maatschappij die 'leeft' van transferpassagiers. De Europese vluchten 'feeden' naar de 'hub' (AMS) waarvandaan passagiers overstappen op de longhaul vluchten waar het geld wordt verdiend.
Als een Europese vlucht naar Amsterdam vertraagt of geannuleerd is, en er zitten veel transfer passagiers aan boord, dan kan KLM de portemonnee trekken. No way dat een passagier met aansluiting dan nog met minder dan 3 uur vertraging aankomt op de eindbestemming aangezien de longhaul vluchten met een veel lagere frequentie vliegen, soms maar 1 vlucht per dag, en de tijden liggen veel verder uit elkaar (ochtend en avondvlucht bij wijze van spreken). Bij longhaul naar shorthaul heeft KLM nog een kans de passagier binnen 3 uur op de eindbestemming te brengen aangezien er binnen Europa veel meer vluchten zijn en ook met een kortere tijd tussen die vluchten.

Voor veel passagiers is het nog steeds vechten voor compensatie na een vertraagde of geannuleerde vlucht. De politiek eist maatregelen in de vorm van een boete voor maatschappijen die passagiers niet compenseren:

DEN HAAG - Regeringspartij PvdA wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) een boete kan gaan opleggen aan luchtvaartmaatschappijen die reizigers niet goed compenseren voor vertragingen. ,,Nu is het soms zo dat reizigers niet eens een reactie krijgen als ze klagen. Dat kan natuurlijk niet'', stelt PvdA-Kamerlid Attje Kuiken woensdag.

Ze wil van Mansveld weten welke maatschappijen niet aan hun verplichtingen voldoen. Reizigers klagen vaak dat de Europese compensatieregels niet worden nageleefd en dat luchtvaartmaatschappijen niet op tijd reageren. ,,Met een boete kan de staatssecretaris er voor zorgen dat maatschappijen beter hun best doen om reizigers met vertraging te compenseren'', aldus Kuiken. 
Bron: Luchtvaartnieuws.nl . 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten