Header

woensdag 27 februari 2013

Succesvolle 'status match' naar Best Western Rewards

De Best Western Hotels groep geeft al geruime tijd de mogelijkheid te 'status matchen' naar hun Best Western Rewards loyalty programma. Bij een status match geeft een airline of hotelketen de status die overeenkomt met de status die je bij een ander programma hebt zonder dat je aan de initiële kwalificeervoorwaarden hoeft te voldoen, met de bedoeling dat jij als klant naar die keten overstapt.
Bijvoorbeeld: ik ben Platinum bij Le Club Accor. Best Western heeft mij nu gematched naar BW Rewards Diamond.

Klik op "meer lezen" hieronder voor de rest van het artikel.



Le Club Accor staat er om bekend zomaar Platinum Elite (hoogste niveau) status 'weg te geven'. In de realiteit is het vaak een doelgerichte promotie voor bijvoorbeeld klanten van partners, maar de aanmeldlinks zijn open voor iedereen en het wordt nooit geverifieerd. De aanmeldlinks voor 'instant Platinum' zweven dan ook geregeld rond op internetfora. Wanneer de kans zich weer voordoet zal ik deze uiteraard op deze blog posten.

Enfin, ik had dus ook door zo'n promotie Le Club Accor Platinum status.
Via de Best Western Rewards site kun je een aanmeldformulier dowloaden. Hier op dien je je BW Reward nummer in te vullen met naam en telefoonnummer en op te sturen naar BW in Amersfoort. Daarbij dien je een kopie van een puntenoverzicht en/of een kopie van je lidmaatschapskaart te voegen. 
Bij de 'gratis' Le Club status krijg je geen kaart tot dat je één kwalificerend verblijf hebt gemaakt. In mijn geval was het genoeg een screenshot van mijn online account te printen en mijn naam en status duidelijk te omcirkelen. 
Binnen een week na opsturen kreeg ik een email dat mijn match binnen was gekomen en goedgekeurd, en dat ik nu Diamond member was. Van de week heb ik mijn lidmaatschapsmateriaal ontvangen. 





Als Best Western Diamond lid (hoogste niveau) geniet ik de volgende voordelen: 


Normaal is een minimum van 30 overnachten nodig voor Diamond. De voordelen van Diamond of andere elite niveaus bij Best Western is niet erg bijzonder en vaak 'hit or miss'. BW beschikt niet over fantastische suites waar je in geupgraded kan worden of heeft geen spectaculaire hotels. Nou denk ik dan ook dat voor de meesten Best Western helemaal geen interessante optie is. Ik heb om drie redenen toch gematcht:
  • Het is gratis, en het kan zeker geen kwaad. In de VS heet de promotie zelfs "Status match, no catch"
  • Ik zou oorspronkelijk deze zomer in de VS een aantal nachten in BW hotels doorbrengen en dus zou Diamond zeker een voordeel zijn. Helaas waren die hotels overboekt, zo kreeg ik een aantal weken na het boeken van de reisorganisatie te weten.
  • Je kan de status altijd gebruiken om naar een andere keten te matchen. Bij de andere keten sta je veel sterker als je kunt aantonen dat je de hoogste status van een ander programma hebt. Ook als je status van een andere hotel keten binnenkort verloopt, kun je nu naar BW matchen en later in het jaar van BW naar een andere keten. Zoals gezegd stuurt BW wel een kaart naar gematchte leden, zonder dat daarvoor een overnachting vereist is. 
Als hoogste niveau statushouder van een ander programma zal je vrijwel zeker naar BW Diamond worden gematcht. Laagste niveau leden zoals Marriot Silver of Hilton Silver waarschijnlijk naar Gold of Platinum. Ik zou echter met een midden status (Starwood Gold, Hilton Gold; waar de voordelen zeker groter zijn dan bij BW) vragen om een match naar Diamond. Verschillende reports laten zien dat Gold leden van een andere keten vaak ook naar Diamond worden gematcht. 

Misschien is een match naar BW dus interessant. Het voordeel is dat dit een open promotie is. Bij andere ketens is een status match vaak uit den boze of niet openbaar beschikbaar. Zeker als je status binnenkort verloopt, is een match interessant om die in de toekomst wellicht voor een match naar een andere keten te gebruiken.

Binnenkort zal ik ook een artikel posten over niet openbare status matches en hoe je die aanpakt. Ook is er een match beschikbaar naar Skyteam Elite(+) status. Als ik deze succesvol heb gekregen, zal ik ook die informatie posten. Houd deze blog dus in de gaten! ;) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten