Header

zondag 10 februari 2013

Mijn reiservaring

De afgelopen 5 jaar ben ik meer gaan reizen, binnen Europa maar ook (ver) daarbuiten.
Steden als Londen, Berlijn, Rome, Parijs, Brussel, Barcelona, Genève (favoriet!) en Athene heb ik al van mijn to visit lijst af kunnen strepen.
In 2008 ben ik voor het eerst buiten Europa op vakantie geweest. De reis naar New York (met dagtrip Washington) is mij goed bijgebleven. In 2009 en 2010 heb ik Dubai en Abu Dhabi in het voorjaar bezocht.
In de zomer van 2009 ben ik 'echt' longhaul gegaan: die reis naar Maleisië heeft een passie voor Azië aangewakkerd. Zodoende heb ik in 2011 Indonesië (Java en Bali) bezocht en in 2012 Thailand.

Voor mij is niet alleen de bestemming maar ook zeker de reis belangrijk. Ik geniet bepaalde voordelen met Skyteam maatschappijen dus mijn voorkeur gaat daar naartoe. Binnen Europa en naar vakantiebestemmingen vlieg ik ook met non-alliance maatschappijen. Vooral naar Azië zijn er veel topmaatschappijen die ik ook graag probeer.
Ik heb gevlogen met:
KLM
Malaysia Airlines
Garuda Indonesia
China Airlines
Bangkok Airways
Transavia
Cityjet (by Air France)
Brussels Airlines
Easyjet

Via de handige site Flightmemory houd ik mijn vluchten bij en kan je makkelijk allerlei statistieken bekijken. Ik heb nu ongeveer 75.000 butt in seat miles afgevlogen. Niet bijzonder veel; zo'n 3 keer om de wereld.
Het zijn rond de 40 vluchten (ik heb niet mijn hele leven alles bijgehouden), bij 8 verschillende airlines.
KLM staat stipt op nummer 1. Binnen Europa vlieg ik het liefst met KLM.
Mijn eigen opgestelde regel is: binnen Europa en naar het westen (VS) met KLM, naar het oosten (Azië/Midden-Oosten), kies een Aziatische maatschappij.
De beste maatschappij waarmee ik heb gevlogen vind ik Garuda Indonesia. Deze maatschappij is echt een opkomende sterrenairline waar ik nog veel aandacht aan zal besteden als toekomstig Skyteam lid.

Elk jaar bezoek ik minstens 1 grote Europese stad. Meestal reis ik ook voor familiebezoek nog een paar keer af naar Genève, een stad waar ik me ook helemaal thuisvoel. Iedere zomer proberen we een lange reis te maken.

Van sommige reizen heb ook een Trip Report (TR) gemaakt. Deze zullen in de loop van de tijd op deze blog verschijnen.

Mijn ervaring is niet erg groot, maar mede door het vele lezen van andere reportages en onderwerpen op Flyertalk heb ik toch veel kennis van een aantal landen, airlines en de luchtvaartindustrie. Deze zal ik dan ook op deze blog gebruiken als hulpmiddel voor anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten